Bezpečná škola a metodické usmerňovanie školských podporných tímov

Program inovačného vzdelávania v rozsahu 60 hodín pod akreditáciou MŠVVaM SR č.: 02/2022 – IV. Ak ste nestihli prvú časť vzdelávania, využite zľavu a absolvujte druhú časť od 16-17.10.2024. Získate 50% zľavu na celkovú sumu a možnosť byť v zážitkovom…

Program inovačného vzdelávania v rozsahu 60 hodín pod akreditáciou MŠVVaM SR č.: 02/2022 – IV.

Ak ste nestihli prvú časť vzdelávania, využite zľavu a absolvujte druhú časť od 16-17.10.2024. Získate 50% zľavu na celkovú sumu a možnosť byť v zážitkovom vzdelávaní s nami! V nákupnom košíku zadajte kupón ZLAVA50 a získate vzdelávanie so zľavou.

195,00 

K dispozícii

Katalógové číslo: BEZPSKOLA-SPT Kategória:

Popis

Využite dotáciu z MŠVVaM SR vo výške až 180 Eur! Viac TU

Program je zložený zo 4 modulov
  1. Koncept BEZPEČNÁ ŠKOLA
  2. Podporné opatrenia a školské podporné tímy v metodickom usmerňovaní konceptu
  3. Portfólio inkluzívnej podpory (PIP)
  4. Úvod do multidisciplinarity a metodického usmerňovania Mobilného centra pre podporu inklúzie
Podporné opatrenia a školské podporné tímy v metodickom usmerňovaní konceptu

Modul č. 2 je orientovaný na konkrétne požiadavky a potreby účastníkov v téme budovania a koordinácie školských podporných tímov. Ide predovšetkým o aplikovanie nástrojov Bezpečnej školy, Spolku Narativ, TAOS INSTITUTE, siete ICCP a MCPI Koru Hope do praxe škôl, pri budovaní nízkoprahovej a komplexnej inkluzívnej podpory detí, žiakov i rodín v komunite. Venujeme sa jedinečnému systémovému ukotveniu školského podporného tímu v komunite i v riadení inklúzie a multidisciplinárnej spolupráce, procesom tvoriť nielen tímové podporné vzťahy, ale bezpečné a inkluzívne prostredie v širšej komunite. Účastníci pracujú s vlastnými zdrojmi z ich školskej komunity, ktoré inovujú o nimi vybrané nástroje a informácie, získané z ďalších modulov. Účastník, okrem iného, odchádza s rozpracovanou analýzou kooperatívnych zdrojov k budovaniu, rozvoju tímu a inklúzie.

Proces vzdelávania je realizovaný vo forme „multidisciplinárneho kaleidoskopu“ nosných a tematicky zacielených moduloch. Tzn.: že sa účastníci vzdelávajú v moduloch 1.-3.-4. v jednej veľkej skupine a iba v module 2. sa od veľkej skupiny oddelia do tematicky zacielenej skupiny, podľa ich profesijnej orientácie.

„Multidisciplinárny kaleidoskop“ je náš vlastný formát vzdelávania, ktorý sme si vytvorili pre naše vzdelávanie. Jeho dynamika nám umožňuje prepájať – tímovať sa v nosných i tematicky/profesijne odlišných témach, kde sa potrebuje účastník viac ponoriť do svojej profilácie/pracovnej pozície, ktorú zastáva v multidisciplinárnej spolupráci.

Nosné témy lektorujú
  • Ondrej Žiak: Duševné zdravie, komunita a Otvorený dialóg v koncepte BEZPEČNÁ ŠKOLA (26. – 27.09.2024)
  • Martin Pobořil: Úvod do multidisciplinarity a metodického usmerňovania podporných činností Mobilného centra pre podporu inklúzie (16. – 17.10.2024)
  • Lenka Valičková: Úvod do multidisciplinarity a metodického usmerňovania podporných činností Mobilného centra pre podporu inklúzie (16. – 17.10.2024)
  • Oľga Okálová: Úvod do multidisciplinarity a metodického usmerňovania podporných činností Mobilného centra pre podporu inklúzie (16. – 17.10.2024)
  • Veronika Luksa: Úvod do multidisciplinarity a metodického usmerňovania podporných činností Mobilného centra pre podporu inklúzie (16. – 17.10.2024)
Anotácia nosných tém

Duševné zdravie, komunita a Otvorený dialóg v koncepte BEZPEČNÁ ŠKOLA

Ako súvisí duševné zdravie s pocitom súnaležitosti a užitočnosti? S pocitom, že niekam patrím? Je dôraz na komunitu len nový módny trend? Alebo si vystačíme „len“ s rodinou, okruhom pár blízkych? Čo nám k tomu môže povedať prístup Otvoreného dialógu? A čo to vlastne je duševné zdravie, komunita a Otvorený dialóg? Existuje medzi týmito pojmami nejaké prepojenie? Týmito a podobnými otázkami sa budeme zaoberať na 2-dňovej dielni. Hlavným teoretickým a praktickým východiskom bude inšpirácia prístupom Otvorený dialóg (OD) (otevrenedialogy.cz). Mojim zámerom je, aby nám teória namiesto odpovedí, priniesla nové myšlienky, inšpirácie a impulzy, s ktorými sa potom budeme môcť pohrať. Niektoré prijať, iné pretvoriť a niektoré možno aj odmietnuť.

Odpovede na otázky, s ktorými prídeme alebo sa vynoria na stretnutí, budeme hľadať v dialógu.

Budeme skúmať náš vzťah k slovám a myšlienkam, ktoré zaznejú, a cez to objavovať nové významy a inšpirácie do svojich praxí. Skúsime si rôzne formáty usporiadania diskusie a možno i menej tradičné „módy“ komunikácie so sebou, s druhými aj s okolím, ktoré budú vychádzať s prístupu OD a dialogickej praxe. Medzi nimi napríklad reflektujúce procesy, intervízie OD, neverbálny dialóg a techniky bdelej pozornosti. A keďže organické plynutie a istá nepredvídateľnosť sú nutnou ingredienciu živého dialógu, konečná podoba dielne bude vznikať v procese za účastí nás všetkých. A uvidíme kam nás zavedie.

Úvod do multidisciplinarity a metodického usmerňovania podporných činností Mobilného centra pre podporu inklúzie

Často nám poradenský systém ponúka množstvo odborných činností. Vieme však, ktoré sú práve v tej našej školskej komunite užitočné? A ako ich vlastne komunikovať, procesovať, aby vytvárali podhubie pre bezpečné a blízke vzťahy? Budeme spolu bádať a pomocou reflexie sa pozrieme do zrkadla, kde možno zbadať našu inkluzívnu realitu. Vďaka aktivitám budeme mať možnosť spoločne „navariť“ a „ochutnať“ tímovanie, zamerané na zdokonaľovanie „sebaodrazu“, ktorý inšpiruje ďalších porozumieť inkluzívnym potrebám.

Do nosných blokov v dňoch 16-17.10.2024 bude zaradená konzultácia s peerkou Alicou Uchytilovou.

Čo môžete od konzultácie očakávať?

Bude vedená dialogickým prístupom „Otvorený dialóg“. 

Témou konzultácie je „Ako zvládnuť (ne) pohodu v duševnom zdraví počas základnej, strednej a vysokej školy“. Budeme spoločne s Alicou konverzovať o momentoch, ktoré sa udiali v školskom prostredí a v jej príbehu zohrávajú dôležitú rolu. Sú práve momentami, ku ktorým sa ako človek so skúsenosťou s duševným ochorením vracia v rámci svojho zotavovania a doteraz vplývajú na jej duševné zdravie a nepohodu. Radi by sme preskúmali oblasti: stigma, tabu témy,  diagnostika inakosti a multidisciplinárna podpora v školskej komunite. Dozviete sa ako môže neintervencia pedagógov ovplyvniť život človeka. Tiež by sme záverečnú reflexiu smerovali na poznanie, kde a ako môžu včas a účinne zasiahnuť pedagógovia, ŠPT, poradne a ďalší aktéri v školskej komunite. 

Tematický modul pre školské podporné tímy vedie jeden z lektorov nosnej témy spolu s prizvaným laickým, či peer poradcom a tiež lektorom, ktorý vybranú tému realizuje na danej pozícii. Nájdete ich tu: https://inkluzivne.sk/o-nas/koordinacny-tim/

Obsah vzdelávania

Vzdelávací program vychádza zo skúseností Mobilného centra pre podporu inklúzie v ČR a konceptu BEZPEČNEJ ŠKOLY, ktorý je vyvinutý na základe výskumných štúdií v oblasti sociálnej inklúzie a našej praxe v slovenských školách.

Jeho teoretické základy stoja na multidisciplinárnej spolupráci v budovaní a rozvoji školskej pohody, psychologického bezpečia, prevencie, životných zručností (sebauvedomenie, sebariadenie, sociálne povedomie, vzťahové zručnosti a zodpovedné rozhodovanie pod názvom SEL) a sú podrobnejšie definované v nami publikovaných zdrojoch vybranými autormi z oblasti psychológie, sociálnej práce, zdravotníctva a školstva. Vlastnosťou konceptu je jeho flexibilita, ktorá nasadá na reálne potreby a jedinečnú identitu školských komunít. Výhodou je tiež jeho vývoj v SR a aplikačné prepojenie na aktuálne legislatívne rámce.

Minimálne požiadavky úspešného absolvovania vzdelávania:

  • 90% minimálna účasť (počíta sa zo súčtu z prezenčnej + dištančnej formy vzdelávania);
  • vypracovanie popisu, kde je zrejmá inovácia multidisciplinárnej podpory a jej aplikácie do vlastnej praxe účastníka – kvalitu inovácie spolu so školiteľmi, účastníkom hodnotí vybraným nástrojom (validovaná spätná väzba prijímateľa multidisciplinárnej podpory – Outcome Rating Scale , prípadne ďalšie[1]) tiež jej príjemca, teda cieľová skupina účastníka, ktorej sú činnosti a služby určené.

[1]
https://www.corc.uk.net/outcome-experience-measures/outcome-rating-scale-ors-child-outcome-rating-scale-cors/
https://www.rcpsych.ac.uk/events/in-house-training/health-of-nation-outcome-scales
https://greenspacehealth.com/en-us/outcome-rating-scale-ors/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8339395/

Komu je určené

Akreditovaný program je vhodný pre všetkých pedagogických a odborných zamestnancov v zmysle § 2, Zákona NR SR č. 138/2019 Z. z., ktorí pracujú v dotknutých rezortoch (školstva, sociálnych vecí, zdravotníctva, vnútra a pod.). Tiež pre mentorov, koučov, facilitátorov, lektorov, konzultantov, psychoterapeutov, metodikov, koordinátorov a realizátorov multidisciplinárnej podpory poskytovanej jednotlivcom, rodinám a komunitám. Ide tiež o riaditeľov škôl, koordinátorov ŠkVP, koordinátorov ŠPT, školských supervízorov (v zmysle zákona 138/2019 Z. z.), vedúcich predmetových komisií a metodických združení, členov Rady školy, zriaďovateľov, školských inšpektorov a inšpektorov v zariadeniach sociálnych služieb a zariadeniach sociálno-právnej ochrany, triednych učiteľov, kurátorov, prípadových manažérov a ďalších poradenských profesionálov i laických poradcov a peerov.

Ciele vzdelávania

  • porozumieť a aplikovať inkluzívne inovácie v odborných činnostiach v zmysle podporných úrovní,
    zákona, štandardov a konceptu BEZPEČNEJ ŠKOLY;
  • získať možnosť cielene osvojovať kompetencie, priamo súvisiace s realizáciou odborných činností.

Termíny

Prezenčné vzdelávanie je realizované 26. – 27.09.2024 a 16. – 17.10.2024 v Žiline. Začiatok v každom školiacom dni je od 9,00 a koniec o 16,00. Zvyšná výučba je realizovaná dištančnou formou – kedykoľvek dostupné videá a materiály pre účastníkov. Presná adresa bude zaslaná účastníkom po registrácii.

Účastník po splnení všetkých podmienok vzdelávania získava Osvedčenie o ukončení inovačného vzdelávania.

Získať osvedčenie

K získaniu Osvedčenia o ukončení inovačného vzdelávania je potrebné:

  • splniť minimálne požiadavky úspešného absolvovania vzdelávania, uvedené v záložke „Obsah vzdelávania“,
  • vyplniť tento formulár.