Časť B
16:00 – 17:00 (60 min.) |
WS B1: Dobrá škola – participáciou k spoločnej zmene
ANOTÁCIA: Obsahom workshopu je zážitková ukážka kolaboratívneho projektu, tvoreného v rámci medzinárodného výcviku „V dialógu“ s názvom „Dobrá škola“. Projekt bol výzvou k otvorenému dialógu, spolutvorbe školy ako miesta, kde sú všetci účastníci vzdelávacieho procesu aktívnymi spolutvorcami. Vychádzal z predpokladu, že efektívne vzdelávanie sa deje cez spoluprácu, úctu a porozumenie medzi učiteľmi, žiakmi a aj širším prostredím. Hlavné piliere, na ktorých projekt stál boli otvorená komunikácia, spolurozhodovanie, podpora zodpovednosti a autonómie, empatické prostredie, prispôsobivosť a flexibilita. Každý názor a skúsenosť mali v procese svoje miesto. Učitelia a žiaci si vymieňali nápady a pohľady na tému alebo problém a navzájom sa počúvali s rešpektom. Všetci zúčastnení mali možnosť aktívne sa podieľať na rozhodovaní o témach, postupoch a hodnotách, ktoré sú v škole dôležité. Žiaci boli vedení k tomu, aby sa sami angažovali vo vzdelávaní a niesli zodpovednosť za svoje rozhodnutia. Cieľom projektu bolo vytvoriť vzdelávacie prostredie, ktoré reflektuje hodnoty participácie, rovnosti a rozvoja ľudskej dôstojnosti, čím prispieva k formovaniu komplexných osobností schopných konštruktívne prispievať k spoločnosti.
- Monika Katunská, terapeutka a pedagogička, Bratislava
Pôsobím v pomáhajúcich profesiách ako terapeut a pedagóg, ktorý sa snaží iných sprevádzať na ich ceste životom s rešpektom k tomu, čo mi dovolia vidieť. Je mi blízka hra slov a významov. So záujmom pozorujem konštruovanie sveta a realít iných ľudí, ktoré sa môžu meniť tým, že sa k nim vzťahujeme alebo sa pýtame.
- Katarína Zjavková, sociálna pracovníčka a lektorka, Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie
Jej hlavným záberom sú ľudské práva, individuálna práca s klientom a rozvoj mäkkých zručností. Pôsobila v Rade pre poradenstvo v sociálnej práci, kde sa okrem vzdelávania venovala kvalite služieb. Okrem iného pôsobila ako lektorka sociálno-psychologického výcviku. Vo Výskumnom ústave detskej psychológie a patopsychológie mala na starosti vzdelávania pre odborných zamestnancov v témach: sociálno – psychologický výcvik, terapeutické metódy a supervízia. V roku 2024 absolvovala ICCP výcvik dialogickej a kolaboratívnej praxe „V dialogu“.
- Miroslava Majdová, školská psychologička, Spojená škola sv. F. Asisského, Malacky
Pôsobím ako školská psychologička na základnej a strednej škole, v minulosti pracovala v Centre pre liečbu drogových závislostí. Dlhodobo sa venuje práci s mladými ľuďmi, ich počúvaniu, a snahe sprevádzať ich v ich ťažkých situáciách. V škole vníma ako veľkú prednosť najmä dostupnosť psychologických služieb pre deti a mladých, a komplexnosť v riešení rôznych ťažkostí tým, že sú do procesu riešenia prizývaní ako dieťa, tak jeho rodičia, učitelia, rovesníci, i externí odborníci. Vo vzájomnej spolupráci a dialógu vidí veľký potenciál a šancu nachádzať dobré riešenia. V roku 2024 absolvovala ICCP výcvik v dialogickej a kolaboratívnej praxi „V dialógu“.
|
WS B2: Stretnutie so sebou
ANOTÁCIA: Cieľom workshopu je poskytnúť účastníkom priestor na sebauvedomenie, kontakt zo svojou osobou, ako aj umožniť spoznanie ľudí v skupine. Preniknutie do svojho vnútra: sebavyjadrenie, sebaporozumenie, jedinečnosť a originalita. Porozumieť iným: hľadať vzájomné spojenia, prieniky, podporu, vypočutie. Uvoľnenie napätia a vystúpenie z každodenného kolobehu.
- Stanislava Rúfusová, liečebná pedagogička, CPP Liptovský Mikuláš
- Zuzana Húsková, psychologička, CPP Liptovský Mikuláš
|
WS B3: Zavádzanie podporných opatrení u žiakov so symptomatológiou FASD
ANOTÁCIA: V tejto časti predstavím problematiku FASD (Fetal Alcohol Spectrum Disorders), ktorá zahŕňa široké spektrum fyzických, behaviorálnych a kognitívnych porúch spôsobených vystavením plodu alkoholu počas tehotenstva. Považujem za dôležité zdôrazniť, že FASD je čoraz viac rozpoznávané ako vážny verejnozdravotný problém, ktorý má významné dôsledky na vzdelávanie žiakov. Cieľom workshopu je verejná diskusia k výskumnej časti diplomovej práce, zacielenej na identifikáciu a implementáciu efektívnych podporných opatrení pre žiakov so symptomatológiou FASD v školskom prostredí.
- Nikola Grotovská, študentka, Pedagogická fakulta KU v Ružomberku
- Oľga Okálová, vedúca diplomovej práce, univerzitná docentka Katedry pedagogiky a psychológie, Pedagogickej fakulty, Katolíckej univerzity v Ružomberku
|
WS B4: Mozaika – priblíženie kolaboratívnej praxe v sociálnych službách
ANOTÁCIA: Praktický príklad z výcviku „V dialógu“, ako je možné začleniť kolaboratívno- dialogické prvky do každodennej práce s klientmi zariadení sociálnych služieb. Pozrieme sa na to, aké je dôležité, aby zaznel každý hlas. Pretože každý máme svoj vlastný hlas, len naši klienti v zariadeniach sociálnych služieb ho už majú často veľmi tichučký a systém ich odnaučil ho používať. Vedieť si na názor a „hlas“ klienta počkať, pracovať s tichom a učiť sa tolerovať neistotu sa však oplatí. V rámci workshopu sa spoločne pozrieme, kam to doviedlo náš tím, akým výzvam sme čelili a v čom nás kolaboratívno-dialogická prax obohatila.
- Soňa Hajdúchová, sociálna pracovníčka so skúsenosťami v inkluzívnych službách, terénnej práci a neziskovom sektore
- Alica Uchytilová, peer konzultantka
- Miroslava Uričová
Som sociálny pracovník, pracujem v sociálnych službách od r. 2001. Pracujem v zariadení sociálnych služieb, ktoré poskytuje sociálne služby pobytovou formou. Venujem sa priamej práci s klientmi, aktivitám s využitím zvierat – kone a psy a sociálnej rehabilitácii. Venujem sa taktiež ďalším činnostiam v oblasti sociálnej práce, som certifikovanou trénerkou programu MATP Špeciálnych olympiád a angažujem sa aj v neziskovej organizácii Centrum sociálnych služieb, n. o., kde sa venujem organizovaniu inkluzívnych aktivít.
|
WS B5: Kazuistický workshop
ANOTÁCIA: Workshop je orientovaný na kazuistiky, s ktorými prichádzajú z praxe samotní účastníci konferencie a študenti CCV PF KU v rámci inovačného (Inklúzia a podporné opatrenia v praxi) a špecializačného vzdelávania (Koordinátor ŠPT). Konverzačným formátom OTÁZKA & ODPOVEĎ umožní prepojenie informácií a našich potrieb pre zefektívnenie praxe.
- Veronika Luksa, moderátorka workshopu, školská psychologička, trauma-terapeutka, Inštitút dialogických praxí, Ružomberok
- Oľga Okálová, univerzitná docentka Katedry pedagogiky a psychológie, Pedagogickej fakulty, Katolíckej univerzity v Ružomberku
- hostia zo zástupcov krajských metodikov a ŠPT, CPP, LVS, DC, pôsobiacich v ŽSK
|
WS B6: Čo všetko ovplyvňuje STRED ŽENSKÉHO TELA v pedagogickej praxi?
ANOTÁCIA: V slovenskom školstve pracuje viac ako 80% žien, ktoré sú nielen zamestnankyňami, ale predovšetkým i partnerkami a matkami. Workshop je orientovaný prakticky. Budeme popri diskusii rovno aj cvičiť! Účastníčkam bude umožnené porozumieť ako ovplyvňuje ich stred tela výkon v pedagogickej praxi. Tiež naladenie na svoje potreby a duševnú pohodu, ktoré vstupujú do interakcií so žiakmi, ich i vlastnými rodinami.
- Eva Lazarová, pôrodná asistentka, inštruktorka pilates a svalstva panvového dna, Ela Vitality, Ružomberok
|
WS B7: EduPORT – cloudový softvér pre inkluzívne komunity
ANOTÁCIA: Chápeme, že každá škola potrebuje v zmysle § 131 a § 145 školského zákona intuitívnu administratívu, ktorá myslí na všetkých, spĺňa štandardy, buduje pozitívne vzťahy a uľahčuje život. EduPORT školám, ŠPT, ŠVZ, CDR a poradniam v digitalizovanej administratíve odstraňuje stres pri poskytovaní odborných činností viacúrovňového systému poradenstva a prevencie. Ukážeme vám ako na to.
|
WS B8: Spolupráca v multidisciplinárnych tímoch formou sociálno-psychologického výcviku
ANOTÁCIA: Využite príležitosť posilniť svoje profesijné kompetencie a prihláste sa na sociálno-psychologický výcvik (SPV) so zameraním na podporu multidisciplinárnej spolupráce a budovanie kvalitných vzťahov medzi pedagogickými a odbornými zamestnancami zo škôl/školských podporných tímov (ŠPT), zariadení poradenstva a prevencie (ZPP), špeciálnych výchovných zariadení (ŠVZ) a centier pre deti a rodiny (CDR). Vďaka účasti na tomto vzdelávaní, budete vedieť vytvoriť deťom, s ktorými pracujete bezpečné prostredie kde môžu otvorene komunikovať o pozitívnych aj negatívnych veciach a byť im nápomocní v náročných situáciách.
- vedie vyslaný zástupca Výskumného ústavu detskej psychológie a patopsychológie
|