All Inclusive – 3. ročník Medzinárodnej konferencie pre pomáhajúcich praktikov a školské komunity

Pozývame Vás na trojdňovú konferenciu s medzinárodnou účasťou.

Pozývame Vás na trojdňovú konferenciu s medzinárodnou účasťou.

cena podľa zvoleného variantu

Katalógové číslo: KONF3R-AI Kategória:

Popis

Organizačný výbor konferencie

Členovia a partneri Strategického partnerstva projektu Erasmus+
„Multidisciplinary support of positive changes within families in dificult situations“

Termín a miesto

Termín a miesto konania nájdete v záložke Termíny.

Cieľ a zameranie konferencie

Budovať a posilňovať inkluzívnu komunitu pre rozvoj a inovatívne smerovanie edukácie a inklúzie detí a žiakov na Slovensku.

Program konferencie

Kompletný program konferencie v PDF si môžete stiahnuť na tomto odkaze.

1. deň – 07.01.2025

08:00 – 08:45 Registrácia na uzavretý workshop PW1
09:00 – 12:30 Workshopová časť I. – Timeout v praxi
(uzavretá skupina)
Vedie zástupca tímu Timeout – Foundation, Fínsko
12:30 – 13:30 Obedová prestávka
13:30 – 17:00 Workshopová časť II. – Timeout v praxi
(uzavretá skupina)
Vedie zástupca tímu Timeout – Foundation, Fínsko
17:00 – 17:45 Záver prvého dňa

 

08:00 – 09:45 Registrácia na otvorený workshop PW2
10:00 – 13:00 Workshop – Modifikácia v podporných opatreniach
(otvorená skupina)

  • Gabriela Genčúrová – prodekanka, univerzitná docentka Katedry spoločenských vied, Teologickej fakulty Košice, Katolíckej univerzity v Ružomberku
  • Oľga Okálová – univerzitná docentka Katedry pedagogiky a psychológie, Pedagogickej fakulty, Katolíckej univerzity v Ružomberku

2. deň – 08.01.2025

07:30 – 08:30 Registrácia účastníkov
08:15 – 13:30 Plenárna časť
13:30 – 14:30 Obedová prestávka
14:30 – 17:00 Workshopová časť A/B
17:00 – 17:45 Záver prvého dňa
18:00 – 19:30 Stretnutie účastníkov medzinárodného výcviku „V dialógu“ (výcvik akreditovaný ICCP – International Certificate in Collaborative-Dialogic Practices a Taos Instutite, USA)
19:30 Spoločenský večer – Koliba Richtárka

3. deň – 09.01.2025

Paralelne bežiace bloky
08:00 – 16:00
METODICKÝ DEŇ – Ucelené metodické bloky (rozsah 7 hodín)

Blok:

  • pre rodičov detí so zdravotným znevýhodnením,
  • k podporným opatreniam a odborným činnostiam,
  • k žiakom s diagnózou Aspergerov syndróm,
  • pre pedagogických asistentov,
  • pre záujemcov v oblasti „Mindfulness vo vzdelávaní“,
  • pre ŠPT (školské podporné tímy),
  • supervízie odborných činností v škole a lokálnej komunite (supervidujú kolegovia z ČR a z Fínska),
  • pre účastníkov medzinárodného výcviku „V dialógu“ (výcvik akreditovaný ICCP – International Certificate in Collaborative-Dialogic Practices a Taos Institute, USA),
  • pre svojpomocné skupiny.
12:00 – 13:00 Obedová prestávka
16:00 – 16:45 Ukončenie konferencie

Podrobný program nájdete v záložke Program.

Akreditácia

Konferencia je akreditovaná a realizovaná ako 20 hodinový celok v rámci aktualizačného vzdelávania pod akreditáciou – evidenčné číslo programu – MŠVVaŠ SR: 2/2022 – IV – Multidisciplinárna podpora pozitívnych zmien širšej školskej komunity v oblasti školskej úspešnosti a duševného zdravia.

Dôležité informácie
Sprievodné aktivity vo foyer (foajé)

V priestoroch bude účastníkom zabezpečené prezentovanie predajných produktov k inkluzívnej praxi, tiež otvorená skriptáreň, študentský „stánok učiteľských príprav“ zameraných na prepojenie vybraných vzdelávacích oblastí/predmetov/podporných opatrení a konceptu SEL (sociálno-emocionálne učenie/prosociálna výchova/PBIS), postery a pod.

Rokovací jazyk

slovenský, český, anglický – zabezpečený preklad do SJ

Termín ukončenia registrácie na konferenciu

06.01.2025

Počet účastníkov

300

Viac informácií

Oľga Okálová
olga.okalova@ku.sk
+421 915 930 835

 

Tešíme sa na vás!

Ediční partneri konferencie

Program

PROGRAM NA STIAHNUTIE

Kompletný program konferencie v PDF si môžete stiahnuť na tomto odkaze.

07.01.2025
Uzatvorená časť
08:00 – 17:45
08:00 – 08:45 Registrácia na uzavretý workshop PW1
09:00 – 12:30 Workshopová časť I. – Timeout v praxi
(uzavretá skupina)
Vedie zástupca tímu Timeout – Foundation, Fínsko
12:30 – 13:30 Obedová prestávka
13:30 – 17:00 Workshopová časť II. – Timeout v praxi
(uzavretá skupina)
Vedie zástupca tímu Timeout – Foundation, Fínsko
17:00 – 17:45 Záver prvého dňa

 

08:00 – 09:45 Registrácia na uzavretý workshop PW2
10:00 – 13:00 Workshop – Modifikácia v podporných opatreniach
(otvorená skupina)

  • Gabriela Genčúrová, prodekanka, univerzitná docentka Katedry spoločenských vied, Teologickej fakulty Košice, Katolíckej univerzity v Ružomberku
  • Oľga Okálová, univerzitná docentka Katedry pedagogiky a psychológie, Pedagogickej fakulty, Katolíckej univerzity v Ružomberku
08.01.2025
Plenárna časť
08:15 – 13:30, Aula
08:15 – 08:30 Otvorenie konferencie

  • Ľubica Ďurajdová, riaditeľka Centra celoživotného vzdelávania Pedagogickej fakulty, Katolíckej univerzity v Ružomberku
  • Oľga Okálová, univerzitná docentka Katedy pedagogiky a psychológie, Pedagogickej fakulty, Katolíckej univerzity v Ružomberku
08:30 – 08:45 TEST matematických schopností žiakov na prvom stupni MEISTER CODY
Test na orientačnú pedagogickú diagnostiku matematických schopností žiakov 2. – 4. ročníka základnej školy.

  • Zástupcovia nakladateľstva RAABE
08:45 – 09:45 Šesť P, ktoré rozhodujú o tom, akým ste učiteľom
Niektorí učitelia sú obľúbení, efektívni a dosahujú dobré vzdelávacie výsledky, iní sa v triede trápia, ich žiaci sú nešťastní a vzdelávacie výsledky tohto spoločného „boja“ sú slabé. Celý život si kladiem otázku, čím je to spôsobené a hľadám najdôležitejšie faktory, ktoré spôsobujú tie rozdiely. V roku 2017 som v jednej svojej prednáške pomenoval šesť najdôležitejších faktorov. O sedem rokov neskôr cítim, že ten zoznam treba doplniť a zaktualizovať na verziu 2.0. Prezradím len toľko, že tých „P“ bude nakoniec viac.

  • Vladimír Burjan, Dobrá škola, Bratislava
09:45 – 11:15 Praktický výskum
Prednáška pre praktikov, ktorí si nikdy nemysleli, že by šlo skúmať vlastnú prácu užitočným spôsobom.

  • Lucie Hornová, docentka, klinická psychologička, psychoterapeutka, supervízorka, Dialogický institut pro psychoterapii, Janáčkova akademie muzických umění, Česká republika
11:15 – 12:30 Mobilita a multidisciplinarita v inkluzívnej praxi
Cieľom príspevku je priniesť novú paradigmu koordinácie inklúzie v piatich úrovniach podpory systému poradenstva a prevencie. Predstavíme overené a dostupné metodické činnosti Mobilného centra pre podporu inklúzie školám, ich multidisciplinárnym tímom a členom, ktoré/rí sú limitované/ní v budovaní inkluzívnej praxe s konkrétnymi skupinami detí, žiakov, rodín. Inšpiráciou je proces koordinácie vznikajúceho poradenského pracoviska, ktorý vďaka mobilite štartuje prístup k potrebným odborným činnostiam a dbá na tranzit i efektívne prepojenie podpory v komunite kde dieťa, žiak žije.

  • Martin Pobořil, riaditeľ, školský psychológ, metodik, Koru Hope – mobilní centrum pro podporu inkluze, Česká republika
  • Lenka Valičková, koordinátorka multidisciplinárneho tímu, Koru Hope – mobilní centrum pro podporu inkluze, Česká republika
  • Oľga Okálová, koordinátorka multidisciplinárneho tímu, Centrum poradenstva a inklúzie, Slovenská republika
12:30 – 13:30 Komunitný tím
Ako môžu pomôcť k inklúzii sieťové a rodinne-terapeutické stretnutia otvoreného dialógu?„Co nás Otevřený dialog učí o inkluzi? Skupina Narativ už několikátým rokem nabízí v Brně tzv. síťová setkání Otevřeného dialogu (SSOD) vycházející ze systemické rodinné terapie. Tato setkání jsou určena pro rodiny procházející krizí nebo jinou těžkou situací. Častými tématy, se kterými rodiny přicházejí, jsou rizikové způsoby chování u dospívajících – sebepoškozování, užívání psychoaktivních látek, vyhýbání se jídlu, apod. Síťová setkání napomáhají členům rodiny, aby mohli o těchto tématech spolu mluvit, čímž vznikají zajímavé interakce přinášející užitečné poznání pro odborníky včetně zaměstnanců škol. Co mohou pedagogičtí pracovníci dělat pro to, aby napomohli inkluzi u žáků, jejichž pocity vyloučení nejsou často patrné a projeví se až nebezpečným chováním vyvolávajícím mnohdy až paniku? Nejen o tom bude pojednávat prezentace s několika příklady z praxe.“

  • Pavel Nepustil, psychológ, rodinný terapeut, sociálny pracovník a supervízor so špecializáciou na tému drog a závislostí, Spolek Narativ, Masarykova univerzita a Univerzita of New York in Prague, Česká republika
08.01.2025
Workshopová časť
14:30 – 17:00, učebne
ČASŤ A
14:30 – 16:00 (90 min.)
WS A1: Reflexia a spätná väzba v práci pedagóga alebo ako byť stále lepším a lepším učiteľom

ANOTÁCIA: V rámci workshopu sa bližšie pozrieme na dva nástroje, ktoré by mali učitelia využívať na svoj rast. Prvým je reflexia, na význam ktorej upozorňoval už slávny americký pedagóg John Dewey. Pripomínal, že sa neučíme zo skúsenosti, ale iba z reflektovanej skúsenosti. Druhým užitočným nástrojom je spätná väzba. Kto chce byť učiteľom, má ju vedieť poskytovať, no kto chce byť dobrým učiteľom, musí ju vedieť aj prijímať. A nielen to: musí sa naučiť o ňu pravidelne žiadať a efektívne ju vyhodnocovať.

  • Vladimír Burjan, Dobrá škola, Slovensko
WS A2: TIMEOUT v škole

ANOTÁCIA: Timeout je nový spôsob otvoreného dialógu a vytvárania nenásilných, konštruktívnych diskusií, ktorý obsahuje praktické nástroje na plánovanie a vytváranie konverzácie o potrebe spolupráce a rovesníckej podpore v podobe skúseností. Pomocou nástrojov si môžete precvičiť, ako uľahčiť komunikáciu malými krokmi. Ako vaše skúsenosti rastú, môžete sa stať postupne odborníkom na dialóg! Nemusíte hneď všetkému rozumieť. Timeout vyvoláva medzi účastníkmi pocit začlenenia a spoločenskej inklúzie vo všeobecnosti. Okrem toho poskytuje hlbšie pochopenie danej témy a rôznych perspektív v multidisciplinarite od úrovne žiakov až k dospelým osobám. V najlepšom prípade generuje nepredvídateľné poznatky a nové myslenie. Cieľom nie je jednomyseľnosť ale práve akceptácia a porozumenie našej rozmanitosti.

WS A3: Edukácia s asistenciou psov v školskom prostredí a dôležité aspekty jej uplatňovania (teória a vlastná prax)

ANOTÁCIA: Cieľom workshopu je predstaviť teoretické východiská Služieb/intervencií s asistenciou psov (canisterapie) a ich aplikačný rozmer v špecifických podmienkach školského prostredia. Osobitnú pozornosť venujeme vybranému spôsobu využitia – edukácia s asistenciou psov. V kombinácii teoretických a interaktívnych metód bude workshop vedený za prítomnosti intervenčných psov, ktoré v praxi tieto služby realizujú.

  • Martina Čontofalská Michalková, lektorka, Zmysel života, Žilina
    Aktívne sa venuje službám/intervenciám s asistenciou psov (známym pod pojmom canisterapia) od roku 2005. Zameriava sa na všetky jej zložky a profesionálny výkon. Je sociálna, špeciálna pedagogička, pedagogička voľného času a má ukončený doktorát v oblasti sociálnej práce. Absolvovala nespočetne veľa seminárov, workshopov, besied, konferencií, webinárov nielen v oblastí služieb/intervencií s asistenciou psov, ale aj ďalších smerov, ktoré spolu úzko súvisia – kynológia, pedagogika, špeciálna pedagogika, sociálna práca, fyzioterapia, a podobne. V roku 2010 založila neziskovú organizáciu Zmysel života, ktorej je riaditeľkou a v rámci nej organizuje spoločne so svojimi členmi rôzne akcie na pomoc, nielen ľuďom. Pôsobila ako vychovávateľka na základnej škole, kde jej pri práci s deťmi veľmi často asistovali aj jej psie pomocníčky. Deti viedla zážitkovo a podľa jej slov ju naučili veľmi veľa tak, ako jej vlastné psíky. Všetko čo nadobudla v oblasti služieb/intervencií s asistenciou psov/zvierat si vybudovala sama rokmi vlastnej praxe. Sú to hodnoty, ktoré sa navždy zapísali nielen v jej živote a v životoch jej rodiny a jej psov, ale aj v životoch mnohých ľudí, ktorým pomohli. ,,Bez psa by neboli služby/intervencie s jeho asistenciou“ a práve z tohto dôvodu sa zameriava vo veľkej miere na welfare (pohodu) a kvalitu života zvierat. Spoločne s manželom a kolegami pomáhajú ľuďom v rôznych oblastiach a špecializujú sa na zážitkové učenie, v rámci ktorého vedie pomocou vlastných príkladov (nielen) deti k láske a zodpovednému prístupu k zvieratám i prírode. Vytvorila veľa konceptov v rámci edukácie s asistenciou psov, medzi ktoré patria napríklad koncept prevencie v rámci správneho zaobchádzania so psami ako aj koncept zážitkového čítania so psami, ktoré sprostredkúva deťom cez jej programy. Dúfa, že sa jej podarí preniesť do praxe dielo v podobe diplomovej práce, ktorú napísala, s názvom: ,,Návrh metodiky efektívneho uplatňovania pedagogických intervencií s asistenciou psov na základných školách (vlastná prax). Veľa prednáša aj organizuje rôzne workshopy i sústredenia, ktorými jej ide o profesionalizáciu služieb/ intervencií so psami a zvieratami. Jej cieľom je spájanie ľudí z tejto oblasti a práve preto založila projekt/iniciatívu s názvom: ,,Profesionalizácia intervencií s asistenciou zvierat v podmienkach SR,“ do ktorej je zapojených veľa ľudí a ktorá vyústila v založenie Slovenskej asociácie pre intervencie s asistenciou zvierat, vďaka ktorej sa môže Slovensko v tejto oblasti posunúť výrazne dopredu, špeciálne čo sa týka spolupráce, sieťovania, vzájomnej výmeny skúseností a nových pohľadov na zvieratá ako partnerov v službách s ich asistenciou. Je lektorkou ,,Fakulty intervencií s asistenciou psov“ v rámci projektu ,,Psia univerzita.“ Spoločne s manželom sú jediným Slovenským medzinárodne certifikovaným tímom v oblasti testovania zvierat PADA (hodnotenie osobnosti domácich zvierat) so zameraním na psov. Martina je evaluátorkou, jej manžel je lídrom v tejto oblasti, kolegyňa Stanka je technikom a súčasťou tímu sú aj kameramani Jakub, Terezka a Lucka. Čítajú všade, čítajú deťom, zvieratám, ľuďom i prírode (aj v prírode) a aktívne sa snažia ukazovať deťom na vlastnom príklade aké je čítanie skvelé, no a keď sa spojí so zážitkom, radosť z neho sa násobí. Manžel Ing. Tomáš Čontofalský je jej nielen veľkou oporou, ale oblasť kynológie je na prvej priečke jeho záujmov.
WS A4: SuperVÍZIA v škole

ANOTÁCIA: Na workshope zistíte ako je možné cez rolu supervízora napĺňať vízie školy. Ide o neprebádanú pozíciu, ktorá len prednedávnom vstúpila do školskej praxe. Aký je rozdiel medzi činnosťami supervízora v škole a poradni, či rezorte práce? To všetko sa dozviete.

WS A5: Význam tímovej spolupráce pri nastavovaní podporných opatrení a vytváraní inkluzívnej klímy

ANOTÁCIA: Katalóg podporných opatrení je uceleným nástrojom MŠVVaM SR, ktorého inkluzívny dopad stojí na tímovej spolupráci. Workshop je svojim obsahom zacielený na posilnenie tímovosti pri nastavovaní konkrétnych podporných opatrení.

WS A6: Koordinácia ŠPT v inkluzívnej praxi – užitočné nástroje a procesy

ANOTÁCIA: Cieľom workshopu je predstaviť účastníkom vybrané nástroje a procesy tímovania v kontexte multidisciplinárnej praxe školského podporného tímu. Účastník tiež získa základný prehľad ako možno bezpečne a zmysluplne: a) implementovať podporné opatrenia s využitím inkluzívnych kariet do výučby, b) evidovať odborné činnosti ŠPT v cloudovom systému EduPORT (SK), c) mapovať, hodnotiť a plánovať pedagogické intervencie a diagnostiky potrieb u vybraných žiakov v systéme Digital development portrait (UK), d) zohľadňovať dynamiku a potreby nielen detí, žiakov, rodičov, pedagogického zboru ale i samotných členov školských podporných tímov. Budeme spolu objavovať a cvičiť intervízne a supervízne formáty.

WS A7: Senzorická integrácia a senzorická regulácia v škole

ANOTÁCIA: Mnohí z nás si vôbec neuvedomujú, že mnohé naše pohyby, reakcie, niektoré vyhodnocované ako zlozvyky sú spôsobom ako naše telo reaguje na podnety z vnútorného a vonkajšieho prostredia. Ak sme k nemu vnímaví a rozumieme jeho signálom, dokážeme mu pomôcť nielen správne sa vyvíjať, ale aj cez telo podporiť exekutívne funkcie a duševnú pohodu a tiež porozumieť tomu, čo sa s nami deje a prečo. Na workshope vám priblížime rozdiely a prepojenia medzi terapiou a reguláciou, ktoré budete vedieť využiť v práci s deťmi, ale aj u seba samého .Prevedieme vás našimi pilotnými skúsenosťami v práci s celými triedami a školami, ktoré mali porozumenie ale aj odvahu pustiť sa do podpory detí cez senzorickú integráciu a reguláciu.

  • Zuzana Krnáčová, lektorka, Inklucentrum, Bratislava
    Venuje sa vzdelávaniu a osvete nových prístupov do škôl na podporu duševného zdravia detí a dospelých, rozvíja koncept Artefiletiky ako výtvarnej výchovy INAK, zavádza reflexiu do vyučovania. V rámci VÚDPaP pomáhala pri komplexnej podpory detí v riziku v školskom prostredí a širokému odbornému chápaniu inkluzívneho vzdelávania a multidisicplinárneho prístupu. Doma aj v zahraničí pracovala ako terapeutka, liečebná pedagogička v rôznych zariadeniach pre deti v riziku. Vyštudovala učiteľstvo výtvarnej výchovy, neskôr M.A. v arteterapii vo Veľkej Británii a doktorandské štúdium v Bratislave. Od roku 2018 je certifikovanou supervízorkou.
  • Vladimíra Ďurčová, lektorka, Inklucentrum, Bratislava
    Špeciálna pedagogička, ktorá sa venuje sa deťom s rôznymi špecifickými potrebami v rámci poradne Edu-spec vo Zvolene. Zameriava sa na rozvoj motoriky detí, ako predpokladu k úspešnému rozvíjaniu kognitívnych funkcií. Jedným z programov je senzorická integrácia. Zároveň pracuje v školstve ako školská špeciálna pedagogička, kde sa snaží vnášať princípy inkluzívneho vzdelávania do prostredia školy. Občasne sa venuje lektorstvu pedagogických zamestnancov. Vyštudovala Špeciálne pedagogiku – poradenstvo, učiteľstvo dejepisu a OBN.

 

Časť B
16:00 – 17:00 (60 min.)
WS B1: Dobrá škola – participáciou k spoločnej zmene

ANOTÁCIA: Obsahom workshopu je zážitková ukážka kolaboratívneho projektu, tvoreného v rámci medzinárodného výcviku „V dialógu“ s názvom „Dobrá škola“. Projekt bol výzvou k otvorenému dialógu, spolutvorbe školy ako miesta, kde sú všetci účastníci vzdelávacieho procesu aktívnymi spolutvorcami. Vychádzal z predpokladu, že efektívne vzdelávanie sa deje cez spoluprácu, úctu a porozumenie medzi učiteľmi, žiakmi a aj širším prostredím. Hlavné piliere, na ktorých projekt stál boli otvorená komunikácia, spolurozhodovanie, podpora zodpovednosti a autonómie, empatické prostredie, prispôsobivosť a flexibilita. Každý názor a skúsenosť mali v procese svoje miesto. Učitelia a žiaci si vymieňali nápady a pohľady na tému alebo problém a navzájom sa počúvali s rešpektom. Všetci zúčastnení mali možnosť aktívne sa podieľať na rozhodovaní o témach, postupoch a hodnotách, ktoré sú v škole dôležité. Žiaci boli vedení k tomu, aby sa sami angažovali vo vzdelávaní a niesli zodpovednosť za svoje rozhodnutia. Cieľom projektu bolo vytvoriť vzdelávacie prostredie, ktoré reflektuje hodnoty participácie, rovnosti a rozvoja ľudskej dôstojnosti, čím prispieva k formovaniu komplexných osobností schopných konštruktívne prispievať k spoločnosti.

  • Monika Katunská, terapeutka a pedagogička, Bratislava
    Pôsobím v pomáhajúcich profesiách ako terapeut a pedagóg, ktorý sa snaží iných sprevádzať na ich ceste životom s rešpektom k tomu, čo mi dovolia vidieť. Je mi blízka hra slov a významov. So záujmom pozorujem konštruovanie sveta a realít iných ľudí, ktoré sa môžu meniť tým, že sa k nim vzťahujeme alebo sa pýtame.
  • Katarína Zjavková, sociálna pracovníčka a lektorka, Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie
    Jej hlavným záberom sú ľudské práva, individuálna práca s klientom a rozvoj mäkkých zručností. Pôsobila v Rade pre poradenstvo v sociálnej práci, kde sa okrem vzdelávania venovala kvalite služieb. Okrem iného pôsobila ako lektorka sociálno-psychologického výcviku. Vo Výskumnom ústave detskej psychológie a patopsychológie mala na starosti vzdelávania pre odborných zamestnancov v témach: sociálno – psychologický výcvik, terapeutické metódy a supervízia. V roku 2024 absolvovala ICCP výcvik dialogickej a kolaboratívnej praxe „V dialogu“.
  • Miroslava Majdová, školská psychologička, Spojená škola sv. F. Asisského, Malacky
    Pôsobím ako školská psychologička na základnej a strednej škole, v minulosti pracovala v Centre pre liečbu drogových závislostí. Dlhodobo sa venuje práci s mladými ľuďmi, ich počúvaniu, a snahe sprevádzať ich v ich ťažkých situáciách. V škole vníma ako veľkú prednosť najmä dostupnosť psychologických služieb pre deti a mladých, a komplexnosť v riešení rôznych ťažkostí tým, že sú do procesu riešenia prizývaní ako dieťa, tak jeho rodičia, učitelia, rovesníci, i externí odborníci. Vo vzájomnej spolupráci a dialógu vidí veľký potenciál a šancu nachádzať dobré riešenia. V roku 2024 absolvovala ICCP výcvik v dialogickej a kolaboratívnej praxi „V dialógu“.
WS B2: Stretnutie so sebou

ANOTÁCIA: Cieľom workshopu je poskytnúť účastníkom priestor na sebauvedomenie, kontakt zo svojou osobou, ako aj umožniť spoznanie ľudí v skupine. Preniknutie do svojho vnútra: sebavyjadrenie, sebaporozumenie, jedinečnosť a originalita. Porozumieť iným: hľadať vzájomné spojenia, prieniky, podporu, vypočutie. Uvoľnenie napätia a vystúpenie z každodenného kolobehu.

  • Stanislava Rúfusová, liečebná pedagogička, CPP Liptovský Mikuláš
  • Zuzana Húsková, psychologička, CPP Liptovský Mikuláš
WS B3: Zavádzanie podporných opatrení u žiakov so symptomatológiou FASD

ANOTÁCIA: V tejto časti predstavím problematiku FASD (Fetal Alcohol Spectrum Disorders), ktorá zahŕňa široké spektrum fyzických, behaviorálnych a kognitívnych porúch spôsobených vystavením plodu alkoholu počas tehotenstva. Považujem za dôležité zdôrazniť, že FASD je čoraz viac rozpoznávané ako vážny verejnozdravotný problém, ktorý má významné dôsledky na vzdelávanie žiakov. Cieľom workshopu je verejná diskusia k výskumnej časti diplomovej práce, zacielenej na identifikáciu a implementáciu efektívnych podporných opatrení pre žiakov so symptomatológiou FASD v školskom prostredí.

  • Nikola Grotovská, študentka, Pedagogická fakulta KU v Ružomberku
  • Oľga Okálová, vedúca diplomovej práce, univerzitná docentka Katedry pedagogiky a psychológie, Pedagogickej fakulty, Katolíckej univerzity v Ružomberku
WS B4: Mozaika – priblíženie kolaboratívnej praxe v sociálnych službách

ANOTÁCIA: Praktický príklad z výcviku „V dialógu“, ako je možné začleniť kolaboratívno- dialogické prvky do každodennej práce s klientmi zariadení sociálnych služieb. Pozrieme sa na to, aké je dôležité, aby zaznel každý hlas. Pretože každý máme svoj vlastný hlas, len naši klienti v zariadeniach sociálnych služieb ho už majú často veľmi tichučký a systém ich odnaučil ho používať. Vedieť si na názor a „hlas“ klienta počkať, pracovať s tichom a učiť sa tolerovať neistotu sa však oplatí. V rámci workshopu sa spoločne pozrieme, kam to doviedlo náš tím, akým výzvam sme čelili a v čom nás kolaboratívno-dialogická prax obohatila.

  • Soňa Hajdúchová, sociálna pracovníčka so skúsenosťami v inkluzívnych službách, terénnej práci a neziskovom sektore
  • Alica Uchytilová, peer konzultantka
  • Miroslava Uričová
    Som sociálny pracovník, pracujem v sociálnych službách od r. 2001. Pracujem v zariadení sociálnych služieb, ktoré poskytuje sociálne služby pobytovou formou. Venujem sa priamej práci s klientmi, aktivitám s využitím zvierat – kone a psy a sociálnej rehabilitácii. Venujem sa taktiež ďalším činnostiam v oblasti sociálnej práce, som certifikovanou trénerkou programu MATP Špeciálnych olympiád a angažujem sa aj v neziskovej organizácii Centrum sociálnych služieb, n. o., kde sa venujem organizovaniu inkluzívnych aktivít.
WS B5: Kazuistický workshop

ANOTÁCIA: Workshop je orientovaný na kazuistiky, s ktorými prichádzajú z praxe samotní účastníci konferencie a študenti CCV PF KU v rámci inovačného (Inklúzia a podporné opatrenia v praxi) a špecializačného vzdelávania (Koordinátor ŠPT). Konverzačným formátom OTÁZKA & ODPOVEĎ umožní prepojenie informácií a našich potrieb pre zefektívnenie praxe.

  • Veronika Luksa, moderátorka workshopu, školská psychologička, trauma-terapeutka, Inštitút dialogických praxí, Ružomberok
  • Oľga Okálová, univerzitná docentka Katedry pedagogiky a psychológie, Pedagogickej fakulty, Katolíckej univerzity v Ružomberku
  • hostia zo zástupcov krajských metodikov a ŠPT, CPP, LVS, DC, pôsobiacich v ŽSK
WS B6: Čo všetko ovplyvňuje STRED ŽENSKÉHO TELA v pedagogickej praxi?

ANOTÁCIA: V slovenskom školstve pracuje viac ako 80% žien, ktoré sú nielen zamestnankyňami, ale predovšetkým i partnerkami a matkami. Workshop je orientovaný prakticky. Budeme popri diskusii rovno aj cvičiť! Účastníčkam bude umožnené porozumieť ako ovplyvňuje ich stred tela výkon v pedagogickej praxi. Tiež naladenie na svoje potreby a duševnú pohodu, ktoré vstupujú do interakcií so žiakmi, ich i vlastnými rodinami.

  • Eva Lazarová, pôrodná asistentka, inštruktorka pilates a svalstva panvového dna, Ela Vitality, Ružomberok
WS B7: EduPORT – cloudový softvér pre inkluzívne komunity

ANOTÁCIA: Chápeme, že každá škola potrebuje v zmysle § 131 a § 145 školského zákona intuitívnu administratívu, ktorá myslí na všetkých, spĺňa štandardy, buduje pozitívne vzťahy a uľahčuje život. EduPORT školám, ŠPT, ŠVZ, CDR a poradniam v digitalizovanej administratíve odstraňuje stres pri poskytovaní odborných činností viacúrovňového systému poradenstva a prevencie. Ukážeme vám ako na to.

WS B8: Spolupráca v multidisciplinárnych tímoch formou sociálno-psychologického výcviku

ANOTÁCIA: Využite príležitosť posilniť svoje profesijné kompetencie a prihláste sa na sociálno-psychologický výcvik (SPV) so zameraním na podporu multidisciplinárnej spolupráce a budovanie kvalitných vzťahov medzi pedagogickými a odbornými zamestnancami zo škôl/školských podporných tímov (ŠPT), zariadení poradenstva a prevencie (ZPP), špeciálnych výchovných zariadení (ŠVZ) a centier pre deti a rodiny (CDR). Vďaka účasti na tomto vzdelávaní, budete vedieť vytvoriť deťom, s ktorými pracujete bezpečné prostredie kde môžu otvorene komunikovať o pozitívnych aj negatívnych veciach a byť im nápomocní v náročných situáciách.

  • vedie vyslaný zástupca Výskumného ústavu detskej psychológie a patopsychológie
09.01.2025
Metodický deň
08:00 – 16:00, učebne
MB 1: Žiaci s diagnózou Aspergerov syndróm: výzvy, vzdelávanie a ako to spoločne zvládnuť II.
(OTVORENÁ SKUPINA)
ANOTÁCIA: Deti a žiaci s Aspergerovým syndrómom sa vzdelávajú v bežných materských, základných a stredných školách formou inkluzívneho vzdelávania. Ich vzdelávanie prináša mnohé výzvy pre nich samotných, ale aj pre nastavenie vzdelávacieho procesu. V rámci kurzu sa zameriame na kľúčové momenty vo vzdelávaní a ich úspešné zvládanie, ako aj špecifické aspekty vzdelávania žiakov s AS. Modul je akreditovaný ako 14 hodinový kombinovaný celok v rámci inovačného vzdelávania Multidisciplinárna podpora pozitívnych zmien širšej školskej komunity v oblasti školskej úspešnosti a duševného zdravia, evidenčné číslo programu – MŠVVaŠ SR: 2/2022 – IV. V prípade, že účastník absolvuje všetky moduly, získava osvedčenie o inovačnom vzdelávaní v rozsahu 56 hodín pre zamestnávateľa.Obsah kurzu

  1. Vnímanie, pozornosť, emócie a učenie, v kontexte autistickej triády.
  2. Práca s emóciami. Náhľad na vlastné prežívanie. Signály. Vyjadrovanie potrieb. Predchádzanie náročným situáciám.
  3. Senzorické preťaženie. Sociálne preťaženie. Kognitívne preťaženie. Meltdown. Emocionálne rozvraty. Praktické tipy ako to zvládnuť.
  4. Čo sa deje medzi 5. a 6. ročníkom ZŠ? Vývinové úlohy. Na čo všetko sa máme pripraviť.
  5. Diskusia a otázky
MB 2: Pedagogická asistencia a asistenčné činnosti v praxi – DNES & ZAJTRA
(OTVORENÁ SKUPINA)ANOTÁCIA: Metodický blok je štruktúrovaný podľa potrieb účastníkov. Jeho hlavným cieľom je vytvoriť priestor pre pedagogických asistentov a ďalšie osoby, ktoré vykonávajú asistenčné činnosti na dialóg, kde dostanú odpovede na výzvy z vlastnej praxe. Tiež sa metodicky posilnia a ukotvia v asistenčnej praxi.

  • Kristína Rožňovcová, pedagogická asistentka, moderátorka metodického bloku, ZŠ Žitavská, Bratislava
  • Katarína Čonková, koordinátorka metodického bloku, pedelka študentiek pedagogickej asistencie v DPŠ CCV PF KU Ružomberok
MB 3: Blok supervízie odborných činností v škole/komunite
(OTVORENÁ SKUPINA)ANOTÁCIA: Obsahom metodického bloku je skupinová supervízia nad odbornými činnosťami a praxou účastníkov konferencie. Témy supervízie sa stanovujú v skupine priamo na stretnutí.

  • supervidujú kolegovia z ČR a Fínska
MB 4: Mindfulness vo vzdelávaní – Cesta k väčšej pohode
(OTVORENÁ SKUPINA)ANOTÁCIA: Pripojte sa k nám na interaktívnom dni venovanom mindfulness, kde prepojíme teóriu s praxou a priblížime si, ako môže všímavosť prispieť k vašej pohode a zlepšiť vzťahy v školskom prostredí.
STAR n.o. (*Spoločne Tvoriť A Rásť*) prináša na Slovensko overené zahraničné programy pre školy, ktoré rozvíjajú duševnú pohodu a inklúziu, aby sme spoločne podporovali rast a prijatie každého jednotlivca.
Čo vás čaká?Čakajú vás štyri tematicky prepojené moduly, ktoré vás povedú od základov všímavosti až po praktické kroky, ako ju začleniť do života v škole. Na pohodlie si môžete priniesť karimatky, deky či vankúše na meditácie; ak ich nemáte, radi vám ich zapožičiame.Modul 1: Mindfulness – Prebudenie z autopilota
V úvodnom module sa oboznámime s podstatou všímavosti a prejdeme si jej základné princípy a postoje. Vydáme sa na cestu „prebúdzania sa“ z autopilota, aby sme vedome prežívali každý moment a vytvorili priestor pre vedomejšie rozhodnutia. Pozrieme sa aj na výskumy, ktoré ukazujú pozitívne účinky mindfulness na znižovanie stresu a zlepšenie sústredenia.Modul 2: Ako byť vzorom všímavosti v triede?
Tento modul je zameraný na praktické techniky a nástroje, ktoré vám pomôžu stať sa vzorom všímavosti pre vašich žiakov. Naučíte sa, ako zvládať stres a reagovať s pokojom a jasnosťou na výzvy. Osvojíte si prístup k „všímavým odpovediam“ namiesto automatických reakcií a posilníte schopnosť zostať sústredený a prítomný v každodenných situáciách.Modul 3: Mindfulness ako cesta k vedomému vzdelávaniu
Tento modul vám ukáže, ako všímavosť môže obohatiť vašu pedagogickú prax a zlepšiť atmosféru v triede. Zameriame sa na začlenenie mindfulness do školského prostredia s cieľom vytvoriť priestor pre hlbšie a autentické vzťahy medzi učiteľmi a žiakmi a zároveň posilniť ich schopnosť sústrediť sa a zvládať školské výzvy.Modul 4: Krok za krokom – Cesta k vedomému životu
Záverečný modul vám poskytne priestor na reflexiu a otázky, sieťovanie a plánovanie ďalších krokov. Zistíte, aké sú možnosti prehĺbenia vašej osobnej praxe cez 8-týždňové online kurzy. V prípade záujmu sa dozviete viac o vzdelávacích programoch, ktoré môžu pomôcť vašim kolegom s implementáciou mindfulness priamo vo vašej škole. Tešíme sa na spoločnú cestu za väčším pokojom, sústredením a vedomým životom (nielen) vo vzdelávaní!

  • Viera „Via“ Matyšáková je zakladateľkou a riaditeľkou STAR n.o. a má viac než 16 rokov praxe na inkluzívnych školách vo Veľkej Británii. Je certifikovanou lektorkou programu Mindfulness Now, schváleného Britskou psychologickou spoločnosťou, a v slovenskom prostredí pomáha prinášať postupy prepojené s Nurture prístupom a mindfulness praxou. Až do začiatku pandémie pôsobila na inkluzívnej škole vo Veľkej Británii, kde sa venovala odstraňovaniu bariér v učení a vytváraniu bezpečného, podporného prostredia pre deti aj ich rodiny – osobitne pre tých, ktorí čelia znevýhodneniam a výzvam, vrátane marginalizovaných skupín. V škole zaznievalo viac než 30 jazykov, no spoločnou rečou bola vždy ľudskosť, empatia a vzájomné porozumenie. Skúsenosti z vedenia Rodinnej Nurture triedy jej otvorili dvere k viacerým komunitným projektom, vrátane spolupráce s charitatívnou organizáciou Romani Cultural and Arts Company vo Walese. Blízka spolupráca s rôznymi komunitami jej umožnila hlboko vnímať rozdiely medzi inkluzívnym a segregačným prístupom vo vzdelávaní a ich dopad na vývin detí. Ako certifikovaná lektorka Mindfulness Now sa tiež zameriava na prinášanie techník všímavosti do škôl a organizácií na Slovensku. V spolupráci s Nurture International sme úspešne ukončili pilotný program Nurture International Škola v roku 2023, čím sme vytvorili prvý krok k systematickej podpore detí cez inkluzívny prístup. Momentálne pripravujem nové vzdelávacie programy zamerané na všímavosť vo vzdelávaní, aby sme spoločne podporovali pohodu a sústredenie v školských komunitách. Verí, že skutočná zmena nastáva postupne – cez láskavú a trpezlivú prácu s jednotlivcom, školou a komunitou. Jej víziou je spájať ľudí a organizácie, vytvárať priestor, kde sa každý cíti bezpečne, prijatý a podporený na ceste rastu vo svojej jedinečnosti.
  • Adam Čvirik je školský psychológ v Žiline a absolvent psychológie s bohatými skúsenosťami s prácou v inkluzívnom prostredí a podporou detí z rôzneho zázemia. Ako súčasť tímu STAR n.o. sa zapája do realizácie projektov, ktoré podporujú inkluzívne prostredie na školách.
MB 5: Multidisciplinárne praxe v metodickom usmerňovaní – aplikačné modely I. a II.
(UZAVRETÁ SKUPINA)ANOTÁCIA: Mobilné centrum pre podporu inklúzie ČR a jeho obdoba poradenského pracoviska v SR je mobilný tím psychológov, špeciálnych a sociálnych pedagógov. V rámci metodického dňa ponúkame zdieľanie skúseností s fungovaním tímov na školách ako v ČR, tak SR, vrátane konkrétnych príkladov z praxe, ktoré prispeli k inklúzii. Prenos skúseností je zastrešený CCV PF KU v rámci inovačného (Inklúzia a podporné opatrenia v praxi) a špecializačného vzdelávania (Koordinátor ŠPT). Počas stretnutia budeme radi viesť spoločný dialóg o potrebách, ktoré vyvstávajú z praxe účastníkov. Tiež hľadať nápady na metodické formáty ako robiť a budovať inklúziu.

  • Martin Pobořil, riaditeľ, školský psychológ, metodik, Koru Hope – mobilní centrum pro podporu inkluze, Česká republika
  • Lenka Valičková, koordinátorka multidisciplinárneho tímu, Koru Hope – mobilní centrum pro podporu inkluze, Česká republika
MB 6: Blok o medzinárodnom ročnom výcviku ICCP “V dialógu” ako príležitosti pre rozvoj vašej inkluzívnej dialogickej a kolaboratívnej praxe (výcvik akreditovaný ICCP – International Certificate in Collaborative-Dialogic Practices a Taos Institute, USA)
(OTVORENÁ SKUPINA)ANOTÁCIA: V obsahu prinesieme konverzačný priestor minulým a budúcim účastníkom medzinárodného výcviku “V dialógu” (výcvik akreditovaný ICCP – International Certificate in Collaborative-Dialogic Practices a Taos Institute, USA), zacielený na prenos skúseností a možnosti novej registrácie do ďalšieho ročníka výcviku 2025/2026 na Slovensku.

  • Přemysl Ulman, spoluriaditeľ programu ICCP, TAOS Institute, USA, Spolek Narativ, ČR
  • Lenka Martinkovičová, koordinátorka programu ICCP v SR, Inštitút dialogických praxí, SR
  • Veronika Luksa, lektorka programu ICCP, školská psychologička, trauma-terapeutka, Inštitút dialogických praxí, SR
MB 7: Blok podporných skupín duševného zdravia
(OTVORENÁ SKUPINA)ANOTÁCIA: Mnohí z nás už navštevujú Kluby Nezábudka – podporné skupiny duševného zdravia po celom Slovensku. Moderujú ich Peer konzultanti – ľudia, ktorí si sami prešli skúsenosťou v oblasti duševného zdravia, následne absolvovali odborný kurz a dnes podporujú druhých na ich ceste k zotaveniu. Pre mladých ľudí rozbiehajú Discovery College v slovenských mestách na podporu starostlivosti o duševné zdravie. Discovery College je moderný spôsob vzdelávania a „objavovania“ v témach duševného zdravia a pohody (wellbeingu) zameraný na mladých ľudí (15 – 24), realizovaný v komunitných podmienkach. Svojimi princípmi nadväzuje na akadémie/školy zotavenia, ktoré sú súčasťou moderných komunitných služieb duševného zdravia vo svete. Sú priestorom, v ktorom sa všetci účastníci stretávajú, aby spoločne hovorili o témach súvisiacich s duševným zdravím s cieľom učiť sa spoločne a navzájom. Zdrojom vzájomného učenia sú rovnako zažité osobné skúsenosti ako aj profesionálne odborné poznatky. Praktické zážitkové vzdelávanie je šité na mieru všetkým účastníkom, preto je každý kurz a každá college jedinečná. Poskytuje bezpečný priestor pre zdieľanie, osobnú zraniteľnosť a nepohodu, rozhovory o dôležitých aj náročných témach týkajúcich sa duševného zdravia. Cenené sú názory a skúsenosti každého účastníka. „DC je v podstate otvorená trieda. Otvorená trieda, kde sú vpredu sprievodcovia, ale každý v miestnosti je v tomto prostredí učiteľom a každý je študentom.“ (Jack L., Discovery College, Melbourne). Ak chcete zažiť silu svojpomoci pod vedením Peer konzultantiek, blok je tým pravým miestom. Na ceste k zotaveniu bude i hudba a tanec 🙂

MB 8: Blok Platformy rodín detí so zdravotným znevýhodnením: Spolupráca s rodičom žiaka so zdravotným znevýhodnením
(OTVORENÁ SKUPINA)ANOTÁCIA: Zaujíma vás, prečo je dôležitá spolupráca s rodičom žiaka so zdravotným znevýhodnením, aké sú benefity spolupráce s rodičom vo včasnej intervencii, v poradenskom, predškolskom či školskom zariadení? Ak hľadáte odpovede na tieto otázky, prijmite naše pozvanie. Blokom a dobrou praxou vás prevedú samotní rodičia, ktorým sa to v ich škole a komunite stáva/stalo štandardom.

  • Michaela Vlasáková, peer poradkyňa, Platforma rodín detí so zdravotným znevýhodnením
  • Viera Kondelová, peer poradkyňa, Platforma rodín detí so zdravotným znevýhodnením

 

Obsah vzdelávania

 

 

Termíny

Začiatok: 07.01.2025, 08:00
Koniec: 09.01.2025, 16:45
Miesto: Katolícka univerzita v Ružomberku
Usporiadateľ: Pedagogická fakulta, Katolícka univerzita v Ružomberku
Mesto: Ružomberok
Kategória: Konferencia s medzinárodnou účasťou
Zameranie: Pomáhajúce profesie, pedagogické odbory