Bezpečná škola

Každý z nás prežil nejaký čas v škole.. materskej, základnej, strednej či dokonca vysokej..

..bola však bezpečná?

Čo povedali naši účastníci o vzdelávaní

Koncept pod názvom BEZPEČNÁ ŠKOLA bol a je stále tvorený školskými komunitami, ktoré v sebe našli odvahu naštartovať inkluzívnu zmenu.

Stojí na základe výskumných štúdií v oblasti sociálnej inklúzie a našej praxe.

Na čo sme prišli?

  • Nacítiť (diagnostikovať) vzájomne inkluzívne potreby je istý kumšt, ktorý vyžaduje schopnosť pripojiť sa do bezpečného vzťahu. A to sa udeje len vo vzájomnej interakcii, ktorú je potrebné opakovane zažívať a spoločne trénovať v každodennej realite. Laboratórne terapeutické a diagnostické podmienky, stigmatizácia diagnózami a segregácia nás môžu vo vzťahovom napojení limitovať.
  • Katalóg podporných opatrení, Štandardy odborných činností, Nové kurikulum, Model PBIS, SEL, Nenásilná komunikácia, či iné ucelené metodické usmernenia sú pre prax skvelé a je ich naozaj treba.. No ak pri ich aplikovaní nespolupracujeme, stávajú sa iba jedným z ďalších nástrojov do šuflíka, alebo formálne, „naoko“ ich bez prospechu administrujeme.
  • Všetci vo vzdelávaní máme nejaké potreby a nie všetky pasujú do krabice s označením „LEGISLATÍVA“. Nemalo by to byť náhodou naopak? Čo keby sa tvar i obsah tejto krabice prispôsoboval flexibilne, v reálnom čase, potrebám ľudí, ktorí ju majú chuť užívať v prospech svojich občianskych práv, slobôd či povinností
  • Formálne dôkazy o tom ako „spolu-pracujeme“ vieme generovať veľmi dobre. Sme žiaľ už rokmi vytrénovaní byrokratizáciou systému vzdelávania. Ale koľko a akých dát vlastne skutočne potrebujeme spolu uchovať, zaznamenávať ak nám vzťahy začnú reálne fungovať? Naše motto: „Tam kde vzťahy fungujú, papiere toľko netreba, lebo nám je spolu dobre. A to je predsa vidieť i cítiť!“.
  • Nadšenie pre inklúziu je skvelá hnacia sila, ale je dobré vedieť aj o jej limitoch a ako na ne… A to sa bez skúseného parťáka, vedľa nás, objavuje zvyčajne dlho a bolestivo. Poznáte takého vo vašej komunite? My áno
  • Komunikácia v škole je príliš rýchla na to, aby sme sa mohli k sebe vzťahovo pripojiť. Naše rozhovory k porozumeniu potrieb potrebujú čas! Máme facilitačné formáty a nástroje, ktoré dokážu spomaliť a upevniť blízkosť v bežných interakciách vo vyučovaní.
  • Expertíza v našich školských podporných tímoch, či poradenských zariadeniach je často hierarchická a paradoxne nesplnomocňuje toho, kto je nositeľom inkluzívnej zmeny. Ako teda budovať horizontalitu a vzťahy, ktoré otvoria dvere všetkým, dokonca aj deťom, rodičom, peerom, či laikom? Vieme, že sa to dá i bez mocenských prístupov.
Vlastnosťou konceptu BEZPEČNÁ ŠKOLA je jeho flexibilita, ktorá nasadá na reálne potreby spolupráce a jedinečnú identitu školských komunít. Výhodou je tiež jeho vývoj v SR a aplikačné prepojenie na aktuálne legislatívne rámce.

Ako Vás podporíme?

  • Aplikujeme, aplikujeme, aplikujeme.. Na čo je teória bez praxe? Urobíme spolu s vami poriadny prievan v procesoch, ktoré sú zaseknuté a brzdia inkluzívnu spoluprácu..
  • Naučíme Vás vďaka hre s názvom DOBRO-DRUŽSTVO naštartovať bezpečnú spoluprácu naprieč úrovňami a aktérmi podpory, kde sa na nikoho nezabúda…ani na rodičov, starých rodičov a ďalšie dôležité osoby okolo dieťaťa, žiaka.
  • Kreatívne, slobodne a rozvojovo vnímať a pretvárať podporné opatrenia, aby nám sadli na mieru a nie naopak
  • Dáme váhu hlasom detí, žiakov v riadení a hodnotení kvality ich inkluzívnej podpory, aby sme sa naozaj držali kréda “Dieťa v centre záujmu”.
  • Spoločne budeme variovať 3 modely inkluzívnej spolupráce (medicínsky, komunitný, talentový) a z nich stavať základy pre talenty, nadania a kariérové zručnosti u všetkých detí, žiakov i tých so ŠVVP.
  • Vytvoríme si vlastný a merateľný preventívny program, ktorému všetci rozumieme a je nám dostupný celý školský rok.
  • Uistíme Vás vo Vašich tímových rolách a kompetenčných rámcoch, aby ste sa mohli smelo zastúpiť, podporiť a dôverovať si.
  • Vytvoríme Vám priestor pre učiaci sa dialóg s niekým, kto už prešiel o kus ďalej cestu, po ktorej práve kráčame. Dokonca vidí až za náš dnešný horizont, či do údolí, ktoré vôbec nečakáme a bolo by dobré vyhnúť sa im, aby sme nezablúdili.. Stretnete sa s ľuďmi z multidisciplinárneho tímu Mobilného centra pre podporu inklúzie, ktorý hovorí inkluzívnym jazykom a má cennú skúsenosť z viac ako 2000 tímových intervencií vo viac ako 37 školách rôzneho typu v celom Moravskoslezskom kraji