..bola však bezpečná?
Čo povedali naši účastníci o vzdelávaní
Inovačné vzdelávanie „Bezpečná škola a metodické usmerňovanie podporných opatrení“ bolo práve to, čo naša školská inštitúcia potrebuje. V končiacom školskom roku sme začali intenzívne premýšľať nad zmenou jej fungovania vo všetkých oblastiach. V prvých hodinách úvodného zoznamovania sa so zúčastnenými, lektorkami vzdelávania sa moja osoba úplne uistila, že som na správnom mieste so správnymi ľuďmi, ktorí mi/nám/našej škole pomôžu a naplnia naše presvedčenie, že realizovať inovatívne zmeny cez inkluzívne prvky v praxi sa efektívne odrazia v spokojnom žiakovi, učiteľovi, rodičovi, uspokoja ich potreby a vzájomnou komunikáciou prispejú k harmónii všetkých zainteresovaných subjektov vzdelávania práve v našej Polomskej škole. Implementovať „DOBROdružstvo“ výpravou do inkluzívneho neznáma mi otvorilo súvislosti ako rozprávať s okolím, vedieť určovať „prečo“, „ako“ a „čo“. Toto prehľadné tabuľkové plánovanie bude transparentné pre všetkých a bude oveľa pochopiteľnejšie. Jasná komunikačná stratégia podnieti participovať širší tím kolegov, vzájomne si budú pomáhať, nájdu viac možností návrhov, nápadov, overovaní v praxi. Ďakujem Inštitútu dialogických praxí, že som ich spoznala a našu spoluprácu týmto vzdelávaním nekončím, ale ZAČÍNAM.
Iveta Balážováškolská špeciálna pedagogička, Polomka
Z aktivít, ktoré sme robili, ma oslovil návod, ako postupovať pri tímovom riešení problému. Jednotlivé časti (prezentovanie problému, otázky, definovanie cieľa a rozdelenie úloh) majú časový rámec, ktorý síce nie je ľahké ustriehnuť, ale dáva celému procesu potrebnú dynamiku. Reflexiu k prípadu (príbehu) z pohľadu pozícií spomínaných v prípade alebo metódu „rybníček“ si viem predstaviť ako metódu našej intervízie, keď budeme hodnotiť proces podpory žiaka.
Katarína Švidroňovázástupkyňa riaditeľa školy pre teoretické vyučovanie, Ružomberok
Školenie prebehlo na konci školského roka, všetci boli unavení. V školstve mi hrozne chýba odstup a toto školenie je presne to, čo odstup ponúka. Toto školenie mi dalo hlavne spätnú väzbu. Školenie bolo pre mňa predovšetkým psychohygienou. Chcela by som také školenie absolvovať každý rok. Na školení vystúpila aj mamička s dieťaťom s autizmom, ktorej hlavný problém bol, že nedokázala veriť tomu, čo jej hovorili odborníci. Že najlepšie pozná a rozumie svojmu dieťaťu ona. Stále verí, že v tieni stojí niekto, kto vie odpovedať na otázky ohľadom jej dieťaťa. Inklúzia je pomocná ruka, ale nikdy nesmieme zobrať hlavné slovo rodičom a nesmieme podkopávať ich intuíciu.
Martina Bosíkováučiteľka, Žilina
Uvedomila som si, že pri procese riešenia problému žiaka je veľmi dôležitá, aby sa aby sa zapojili všetci v čo najväčšej možnej miere, či už pedagogickí a odborní pracovníci alebo rodinný príslušníci, aby sa výsledok dostavil čo najkratší čas. Kladiem dôraz na spokojnosť – ideálne na všetkých stranách . Cielená intervencia a pomoc dieťaťu v rizikových situáciách sa aktívne integrovala do mojej praxe. Formulovanie cieľa, jeho presné vymedzenie je veľmi dôležité, aby dala líniu pri riešení problému. T.j. cieľ treba dobre, jasne formulovať vytýčiť taký, ktorý je v kompetencii podporného tímu a ak je nutný tak navrhnúť vedeniu školy vytvoriť/ stanoviť multidisciplinárny tím, ktorého členmi budú aj iní odborníci a ktorého cieľom bude pomôcť žiakovi, škole a rodičovi vo výchove a vzdelávaní v škole i v domácom prostredí. Uvedomila som si potrebu aktualizácie svojich vedomosti, viac sa vhĺbiť do témy reformy či premeny školstva. Uvedomila som si široké možnosti ŠPT, jeho dôležitosti pri pomoci, podpore a starostlivosti o dieťa a jeho význam v dnešnej dobe v živote dieťaťa a zároveň aj jej obrovskú zodpovednosť . ....A aj to, že aj úlohy je možné a nutné rozdeliť, delegovať – práca je tak menej stresujúca Škoda, že nemáme videozáznam zo stretnutia ! Tak sa musím spoľahnúť na svoju pamäť, fotodokumentáciu, či poznámky. Techniky, ktoré priniesli českí lektori na vzdelávanie si viem predstaviť pri práci tak so žiakmi ako aj s rodičmi, či učiteľmi. Páčila sa mi najmä práca s kartičkami SILNÉ STRÁNKY . Tie by som vedela využiť aj medzi nami, členmi ŠPT ako úvodnú metódu, keď si dáme stretnutie za účelom prípravy nášho tímového plánu činnosti, ale aj pri konzultáciách s rodičmi, pri ich podpore, motivácii, rovnako aj pri práci s učiteľmi, ak potrebujú pomoc, povzbudenie, posilnenie či podporu.
Laura Elekškolská psychologička, Komárno
Z konverzácií mi vyvstala potreba usporiadania stretnutia školských podporných tímov a koordinátorov
prevencie spoločne so zamestnancami našej poradne. Myslím, že by to bolo prínosom pre obe strany,
vyšpecifikovať si možnosti našej podpory a usporiadanie odborných konzílií by zefektívnilo našu spoluprácu.
Nastaviť spoločnú víziu a základ spolupráce. Ďalej som uvažovala nad spôsobom zavedenia rodičovských
združení s účasťou samotných detí, resp. minimálne prezentáciou ich zmien, návrhov a podnetov, keďže každý
človek je „expertom“ na svoj život a jedinečne percipovanú a interpretovanú realitu. Podľa môjho názoru bola na vzdelávaní vytvorená veľmi dobrá klíma potrebná k tímovému učeniu. Atmosféra bola veľmi kooperatívna, rešpektujúca, oceňujúca všetky pohľady a príspevky, pričom prebiehal otvorený dialóg v rámci skupiny. Diskusia mi prišla často veľmi konštruktívna, so sklonom k zdieľaniu vízie multidisciplinarity. U mňa konkrétne reflektujem náhľad zo širšej perspektívy. Odniesla som si oveľa viac možností prepájať komunitnú sféru,
medicínsku, sociálnu sféru, samosprávu a iné oblasti, s ktorými naozaj aktuálne v svojej praxi do tejto miery nefungujem. Toto učenie mi otváralo možnosti náhľadu na problematiku multidisciplinárnej spolupráce a práce na školách, ako sa rôzni aj v rámci regiónov. Práve problematika na východe Slovenska bolo niečo, čo som vnímala, no nie do rozmerov, ktoré boli na školení prinesené. V rámci diskusií som si uvedomila ešte ďalšie možnosti zapojenia širšej komunity. Chcela by som niektoré nové facilitačné prvky riešenia a multidisciplinárnej spolupráce zaviesť, prípadne tie,
ktoré využívam využívať viac a menej pracovať s dieťaťom individuálne. Práve týmto prístupom by som chcela
dosiahnuť cieľ, aby bolo nutné čím menej intervencií, keď je problém vyeskalovaný, ale riešiť situácie
preventívne.
Magdaléna Skokanovápsychologička SŠCPP pre deti a žiakov s autizmom alebo ďalšími pervazívnymi vývinovými poruchami
Previous
Next
Koncept pod názvom BEZPEČNÁ ŠKOLA bol a je stále tvorený školskými komunitami, ktoré v sebe našli odvahu naštartovať inkluzívnu zmenu.
Stojí na základe výskumných štúdií v oblasti sociálnej inklúzie a našej praxe.
Na čo sme prišli?
- Nacítiť (diagnostikovať) vzájomne inkluzívne potreby je istý kumšt, ktorý vyžaduje schopnosť pripojiť sa do bezpečného vzťahu. A to sa udeje len vo vzájomnej interakcii, ktorú je potrebné opakovane zažívať a spoločne trénovať v každodennej realite. Laboratórne terapeutické a diagnostické podmienky, stigmatizácia diagnózami a segregácia nás môžu vo vzťahovom napojení limitovať.
- Katalóg podporných opatrení, Štandardy odborných činností, Nové kurikulum, Model PBIS, SEL, Nenásilná komunikácia, či iné ucelené metodické usmernenia sú pre prax skvelé a je ich naozaj treba.. No ak pri ich aplikovaní nespolupracujeme, stávajú sa iba jedným z ďalších nástrojov do šuflíka, alebo formálne, „naoko“ ich bez prospechu administrujeme.
- Všetci vo vzdelávaní máme nejaké potreby a nie všetky pasujú do krabice s označením „LEGISLATÍVA“. Nemalo by to byť náhodou naopak? Čo keby sa tvar i obsah tejto krabice prispôsoboval flexibilne, v reálnom čase, potrebám ľudí, ktorí ju majú chuť užívať v prospech svojich občianskych práv, slobôd či povinností
- Formálne dôkazy o tom ako „spolu-pracujeme“ vieme generovať veľmi dobre. Sme žiaľ už rokmi vytrénovaní byrokratizáciou systému vzdelávania. Ale koľko a akých dát vlastne skutočne potrebujeme spolu uchovať, zaznamenávať ak nám vzťahy začnú reálne fungovať? Naše motto: „Tam kde vzťahy fungujú, papiere toľko netreba, lebo nám je spolu dobre. A to je predsa vidieť i cítiť!“.
- Nadšenie pre inklúziu je skvelá hnacia sila, ale je dobré vedieť aj o jej limitoch a ako na ne… A to sa bez skúseného parťáka, vedľa nás, objavuje zvyčajne dlho a bolestivo. Poznáte takého vo vašej komunite? My áno
- Komunikácia v škole je príliš rýchla na to, aby sme sa mohli k sebe vzťahovo pripojiť. Naše rozhovory k porozumeniu potrieb potrebujú čas! Máme facilitačné formáty a nástroje, ktoré dokážu spomaliť a upevniť blízkosť v bežných interakciách vo vyučovaní.
- Expertíza v našich školských podporných tímoch, či poradenských zariadeniach je často hierarchická a paradoxne nesplnomocňuje toho, kto je nositeľom inkluzívnej zmeny. Ako teda budovať horizontalitu a vzťahy, ktoré otvoria dvere všetkým, dokonca aj deťom, rodičom, peerom, či laikom? Vieme, že sa to dá i bez mocenských prístupov.
Vlastnosťou konceptu BEZPEČNÁ ŠKOLA je jeho flexibilita, ktorá nasadá na reálne potreby spolupráce a jedinečnú identitu školských komunít. Výhodou je tiež jeho vývoj v SR a aplikačné prepojenie na aktuálne legislatívne rámce.
Ako Vás podporíme?
- Aplikujeme, aplikujeme, aplikujeme.. Na čo je teória bez praxe? Urobíme spolu s vami poriadny prievan v procesoch, ktoré sú zaseknuté a brzdia inkluzívnu spoluprácu..
- Naučíme Vás vďaka hre s názvom DOBRO-DRUŽSTVO naštartovať bezpečnú spoluprácu naprieč úrovňami a aktérmi podpory, kde sa na nikoho nezabúda…ani na rodičov, starých rodičov a ďalšie dôležité osoby okolo dieťaťa, žiaka.
- Kreatívne, slobodne a rozvojovo vnímať a pretvárať podporné opatrenia, aby nám sadli na mieru a nie naopak
- Dáme váhu hlasom detí, žiakov v riadení a hodnotení kvality ich inkluzívnej podpory, aby sme sa naozaj držali kréda “Dieťa v centre záujmu”.
- Spoločne budeme variovať 3 modely inkluzívnej spolupráce (medicínsky, komunitný, talentový) a z nich stavať základy pre talenty, nadania a kariérové zručnosti u všetkých detí, žiakov i tých so ŠVVP.
- Vytvoríme si vlastný a merateľný preventívny program, ktorému všetci rozumieme a je nám dostupný celý školský rok.
- Uistíme Vás vo Vašich tímových rolách a kompetenčných rámcoch, aby ste sa mohli smelo zastúpiť, podporiť a dôverovať si.
- Vytvoríme Vám priestor pre učiaci sa dialóg s niekým, kto už prešiel o kus ďalej cestu, po ktorej práve kráčame. Dokonca vidí až za náš dnešný horizont, či do údolí, ktoré vôbec nečakáme a bolo by dobré vyhnúť sa im, aby sme nezablúdili.. Stretnete sa s ľuďmi z multidisciplinárneho tímu Mobilného centra pre podporu inklúzie, ktorý hovorí inkluzívnym jazykom a má cennú skúsenosť z viac ako 2000 tímových intervencií vo viac ako 37 školách rôzneho typu v celom Moravskoslezskom kraji